Zdrowie

„Zdrowy człowiek ma wiele marzeń – chory ma tylko jedno…”

Najważniejsze w życiu to być zdrowym. Mieć zdrowego małżonka, zdrowe dziecko, zdrowych rodziców, zdrowe rodzeństwo. Wszystko inne jest kwestią chęci i siły, niekiedy szczęścia.
Większość chyba się zgodzi, że życie samo w sobie jest czymś bezcennym – jest tylko jedno i nigdy nie wiadomo, kiedy może się zakończyć. Wielu z nas zgodzi się także ze stwierdzeniem, że bezcenny jest dobry stan zdrowia – zwłaszcza, jeśli jest nam dane cieszyć się takowym możliwie jak najdłużej, sami doskonale wiemy z własnych doświadczeń, że jak nam sypnie się zdrowie, to wszystko inne przestaje cieszyć. W styczniu 2017 moja żona powiedziała coś w stylu ” pochorowała bym troszkę, żeby posiedzieć w domu „. Zgadnijcie co się stało… oczywiście rozchorowała się i to na tyle poważnie, że leżała 2 tygodnie w łóżku. Wtedy jedyne o czym marzyła to być zdrową.

Nasza codzienność i sytuacje z nią związane niosą sporo obciążeń i ryzyka związanego ze zdrowiem. Żyjemy w pewnym absurdzie. Człowiek poświęca swoje zdrowie aby zarabiać pieniądze, następnie zaś poświęca swoje pieniądze, aby odzyskać zdrowie. Oprócz tego jest tak zaniepokojony swoją przyszłością, że nie ma czasu cieszyć się teraźniejszością. W rezultacie nie żyje, ani w przyszłości, ani w teraźniejszości. Żyje tak jak by nigdy nie miał umrzeć po czym umiera tak na prawdę nie żyjąc. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak bardzo nasz styl życia uwarunkowany przez m. in. żywność, komunikację, stres czy sport ma realny wpływ na zdrowie i wiążą się z naturalnym i cywilizacyjnym zagrożeniem.

Największymi zagrożeniami XXI wieku są choroby cywilizacyjne. Są to choroby powszechnie występujące, do których przyczynił się rozwój cywilizacji. Dotykają krajów wysokorozwiniętych i tych szybko rozwijających się. Co odpowiada za choroby cywilizacyjne? Czy można im przeciwdziałać, czy też człowiek jest wobec nich zupełnie bezradny? Zadaję te pytania nie bez przyczyny. Mój tata zmarł w wieku 58 lat na zawał serca a z kolei jego ojciec a mój dziadek w wieku 64 na nowotwór. Pozwoliłem sobie przeanalizować jak wyglądają ogólne liczby jeżeli chodzi o przyczyny zgonów w Polsce. Dane są z 2013 roku, ale myślę, że nie uległy znaczącym zmianom.

 

Dane są przerażające, zwróćmy uwagę, że za 60 % zgonów ludzi do 64 roku życia odpowiedzialne są choroby układu krążenia oraz nowotwory. Ktoś mi kiedyś powiedział coś na zasadzie ” Kwiatkowscy mają słabe serca, to genetyczne „. Uważam ,ze to kompletna bzdura. Może w 10 % się z tym zgodzę, ale pozostałe 90 % to kwestia stylu życia, aktywności ruchowych, odpowiedniego odżywiania i suplementacji. Zwróćmy uwagę jak to wygląda w grupie wiekowej po 65 roku życia

W tym przedziale wiekowym aż 76 % przypadków zgonów związanych jest bezpośrednio z chorobami układu krążenia lub nowotworami. Dane zaczerpnąłem z Opracowania pt. „Zachorowalność i umieralność na choroby układu krążenia a sytuacja demograficzna Polski” wydanego przez Rządową Radę Ludnościową.

„Szlachetne zdrowie nikt się nie dowie, jako smakujesz, aż się zepsujesz ”

Co zrobić by być w formie jak najdłużej ?

Podstawowe zasady to :
Dbaj o zdrową dietę
Najkorzystniejsze dla naszego organizmu jest spożywanie 5 posiłków dziennie przy równoczesnym niepodjadaniu pomiędzy nimi. Spożywaj jak najwięcej nieprzetworzonych produktów takich jak warzywa czy owoce, które są naturalnymi źródłami witamin. Ogranicz spożywanie pokarmów ze sztucznymi barwnikami i konserwantami. unikaj nadmiernej ilości cholesterolu. Nie spożywaj posiłków min. 2 godz. przed snem. Pij płyny przed posiłkiem lub dwie godziny po posiłku, gdyż nawyk spożywania ich w czasie posiłku powoduje zaburzenia procesów trawiennych. Spożywaj minimum 1 litr wody dziennie. Ogranicz spożywanie mąki, cukru i soli.

Pamiętaj o ruchu fizycznym
Aktywność fizyczna podnosi kondycję naszego serca. Jest to jedna z najważniejszych czynności jakie powinniśmy regularnie wykonywać. Dzięki pracy mięśni nie tylko uzyskujemy sprawność fizyczną, ale również lepsze samopoczucie. Dzienna dawka sportu powinna wynosić 30 minut wraz z rozgrzewką.

 

Odpowiednio dużo wypoczywaj
Unikaj nałogów
Unikaj nadmiernego steru
Zadbaj o właściwą suplementację

Zdrowie jest stanem ulotnym. Dlatego też, aby je zachować, należy stosować prewencję. Dziś już mam świadomość związku między moim zdrowiem a stylem życia. Zachęcam cię abyś przyjrzał/a się swojej osobie, swoim nawykom. Pamiętaj, że jutro jest pierwszy dzień reszty Twojego życia, a wszystkie marzenia tracą sens jeżeli zabraknie nam zdrowia. Żyj świadomie !